Lesvormen

Bij Yoga Haven zijn alle lessen geschikt voor als je net begint, en interessant voor als je al bekend bent met de yogavorm.

 

Raja Yoga en Meditatie met Frank

In Raja Yoga en Meditatie zijn de acht stappen van Patanjali geïntegreerd in de lessen.

Deze ontspannen en verdiepende yogalessen bestaan uit Asana’s (yogahoudingen), Meditatie, Pranayama (ademoefeningen), en er wordt aandacht besteed aan de yogafilosofie. Hieronder vallen o.a. de ethische waarden die we in het leven kunnen kiezen en oefenen, zoals geweldloosheid, tevredenheid en zuiverheid (Yama en Niyama).

Raja Yoga is een klassieke yogatraining. Rond 200 voor Christus heeft Patanjali de essentie van Yoga samengevat in een collectie van aforismen, Yoga-Sutra’s genaamd. Dit systeem heeft men Raja Yoga, of Koninklijke Yoga genoemd.

De acht stappen die Patanjali onderscheidt worden integraal beoefend. Dit resulteert op een natuurlijke manier in de verbetering van lichamelijke en geestelijke gezondheid. Je lichaam wordt flexibel en krachtig. Tegelijk zal je je meer ontspannen en rustig voelen. Door de Meditatie en ademoefeningen zal je beter kunnen focussen. Je denken wordt rustiger, waardoor je meer bewust leeft en creatiever wordt.

 

Hatha Yoga met Annelies 

De klassieke Asana’s (yogahoudingen) worden op een bewegelijke manier ingezet en daarna een poosje aangehouden waarbij steeds de nadruk ligt op een rustige en gelijkmatige adem. Je ontwikkelt zowel kracht als overgave en de mogelijkheid je te kunnen ontspannen. De les begint en eindigt met een ontspanningsoefening of een Meditatie.

 

Ashtanga Vinyasa Flow met Anisha

“Take time to do what makes your soul happy.” ~Anonymous~

Vinyasa is the Sanskrit word for “flow”, and is sometimes referred to as Vinyasa Flow. Vinyasa Yoga is a series of postures (Asanas) linked with breath (Pranayama) through movement. Vinyasa sequences can vary, but the postures will be the same and are suitable or can be adjusted for all levels.

All are welcome. You will be guided through the postures and will be taught to breath with proper alignment. This class will allow you to be free to explore your practice in your own pace.

So come with an open mind and join in the flow. Let’s bend, breath, laugh, share and practice together. See you on the mat!

 

Qi Gong met Marije

Qi Gong bestaat uit vooral staande, vloeiende, ritmische, dynamische en statische oefeningen. Er is veel aandacht voor warming-up en voorbereidende oefeningen. Daarop volgen de verschillende Qi Gong vormen, die met meditatie-oefeningen worden afgesloten.

Qi Gong is meer dan 5000 jaar oud en is onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde en bewegingsleer. Ze vormt de basis van oosterse vechtsporten, van aandachtstrainingen binnen de zakenwereld en voor individuele ondersteuning bij diverse therapieën.

Qi Gong kan je bewuster leren ontspannen en focussen, en je helpen aan te sterken. Het bewust hervinden van een mentaal, emotioneel en fysiek evenwicht vraagt om een persoonlijk gedreven inzet. Door er thuis er ook mee aan de slag te gaan, verdiep je het effect van Qi Gong.

Ter ondersteuning van de lessen zullen t.z.t. workshops gegeven worden om bepaalde elementen intensiever te kunnen trainen.

 

 

Yin-Yang Yoga met Aurora

Yin-Yang Yoga is een fijne combinatie van passieve houdingen die flexibiliteit bevorderen (Yin) en krachtige houdingen die de spieren versterken (Yang). Daarnaast is er in de les aandacht voor Pranayama (ademhalingsoefeningen) en een kleine Meditatie.

 

Yin Yoga en Yoga Nidra met Merel

Nieuw: Yoga Nidra met  Merel vanaf maandagavond 4 september 20.30-21.45

Nidra betekent “slaap” in het Sanskriet. Yoga Nidra is een diepe ontspanning waarbij je bij bewustzijn blijft. We bereiden je lichaam voor met Yin Yoga

Yin Yoga is een tegenhanger van ons hectische (Yang) leven. Waar Yang een daadkrachtige, resultaatgerichte energie is, is Yin-energie een zachte, voedende en verbindende kracht. Yin-energie hebben
we nodig voor verzorging, herstel van ons lichaam en onze algehele energie.
In Yin Yoga maken we kennis met de kracht van stilte, met een ‘zijn-modus’ in plaats van een ‘doe-modus’. We leren accepteren wat er is, loslaten en naar binnen keren na bijvoorbeeld een werkdag.
De essentie is te ontspannen in de inspanning zonder gebruik van spieren en banda’s. Doordat we
een paar minuten in een houding blijven, kunnen we spanning loslaten op een dieper niveau en ons
overgeven aan de stilte die daarvan een gevolg is.

 

Sama Yoga with Jacobien or Albert (only in summer workshops)

“The physical presentation of Sama Yoga is an integration of Hatha Yoga, Pranayama, Qi Gong and heart opening Mantras, intuitively delivered in a relaxed way, that honors the students and lets them feel comfortable being themselves, the whole way through.

There’s a sense of continuous flow even in the stillness, the poses lead gracefully from one to another allowing the practitioner to go deeply into the sensations and feel the more subtle aspects of the poses. Guidance is given in an appropriate way, enough to direct students to set up the pose correctly, then pay attention to specific aspects and feelings in the body.

Sama Yoga flows intuitively from the heart of the teacher who is relaxed and open, present, and responding to the students needs.” (Sky Tobias)

 

 

Privelessen, een of meermalige groepslessen en workshops/ private classes

Op aanvraag/ on request: info@yogahaven.nl

 

Yoga en Pranayama-lessen  (op aanvraag, on request)

Dit is een rustige, meditatieve yogales waarin je fysieke en energetische lichaam zich openen voor en door de adem. Je maakt je een aantal adem- en Pranayama-technieken eigen die je gemakkelijk kan toepassen in het dagelijks leven.

Wat betekent Pranayama? “Prana” kan worden beschreven als onze vitale levenskracht, en het subtiele aspect van de adem. Hetzelfde als Chi of Ki. Het woord “Ayama” betekent expansie, regulatie, management. “Pranayama” is dus het reguleren en vergroten van je vitale levenskracht.

Het kunnen reguleren van onze adem en Prana helpt om het lichaam en onze geest voor te bereiden op Meditatie; het brengt je een ontspannen lichaam en een kalme geest. Het ondersteunt je bovendien emoties uit te balanceren doordat het zenuwstelsel zich stabiliseert . Ook versterk je je immuunsysteem.